Vektorer og geometri i rommet UiA Logo

[SimReal] [Hovedmeny][Forrige][Neste] [Video/Sim]
Noen projeksjonsbetraktninger:

Vi har to vektorer: u og v

Skalarproduktet mellom disse to vektorene er gitt ved:
u·v = |u||v|cosθ

Projeksjonen av u ned på u er en vektor som har lengde lik lengden av projeksjonen av u ned på v multiplisert med enhetsvektoren langs u.
Lengden av projeksjonen av u ned på v er |u|cosθ.
Fra definisjon av skalarprodukt får vi at |u|cosθ er lik u·v/|v|
Enhetsvektoren langs v er lik v/|v|
Dermed får vi at projeksjonen av u ned på u er gitt ved:

projvu = u·v/|v|2·v


Legg spesielt merke til at hvis vektoren v er en enhetsvektor, dvs har lengde 1, så er |v| = 1.
Dermed får vi at projeksjonen av u ned på v er gitt ved:

projvu = (u·vv


Projeksjon av vektorer har vi mye nytte av i praksis.
Eks:
- Projeksjon av luftstrøm inn på en normalvektor til en flyvinge for å bestemme løftekraft
- Projeksjon av en lysstråle inn på en tangentvektor til en et glasslegeme for å bestemme lysets oppførsel ved overgang luft/glass
- Bestemmelse av arbeid ved forflytning av en partikkel langs en gitt kurve i tyngdefeltet
- Projektsjon av en vannbølge inn på en normalvektor til et landområde for å bestemme innkommen vannmengde
- Projeksjon av en kraftvektor inn på en forflytningsvektor for å bestemme utført arbeid / energitilførsel
- Studier av sirkulasjon/strømning og fluks av vektorfelt
  - Eks: Sirkulasjon: Uheldig sirkulasjon av blodstrøm i hjertet
         Strømning  : Flytting av ladning i et elektrisk felt
         Fluks      : Mengde blod som strømmer gjennom en blodåre
                      Bestemmelse av magnetisk fluks for å bestemme indusert elektromotorisk spenning
- ...