Studenter bør øve seg i å være bevisste faglesere.
Det betyr at de:
'varmer opp' ved å lese innholdsfortegnelse, overskrifter, ser på bilder, tabeller og grafikk.
Hva nye bøker angår, bør man sjekke årstall for utgivelse, lese noe om forfatteren og lese forordet
aktiviserer mulig tidligere kunnskap på området. Studenten bør spørre seg hva han/hun vet eller tror hun vet om emnet og sammenligne denne kunnskapen med det som presenteres. (Dette er en viktig del av læringsprosessen, særlig i konstruktivistisk pedagogikk)
er (pro)aktive ved å stille spørsmål:
- hva ønsker jeg å vite mer om på dette området?
- Hva er jeg usikker på?
- Hva menes med dette?
- Er dette dokumentert?
- Er referansen pålitelig?
- Hvor kontroversielt er dette tro?
- Hvem er forfatteren og hvilke interesser representerer han eller hun?
tar notater og strukturerer disse
velger lesestrategi som samsvarer med innhold og egen målsetting