TilbakeTilbakeFortsettFortsett
Lesestrategi og leseteknikk
Studenter bør øve seg i å være bevisste faglesere.

Det betyr at de:
  • 'varmer opp' ved å lese innholdsfortegnelse, overskrifter, ser på bilder, tabeller og grafikk.
  • Hva nye bøker angår, bør man sjekke årstall for utgivelse, lese noe om forfatteren og lese forordet
  • aktiviserer mulig tidligere kunnskap på området. Studenten bør spørre seg hva han/hun vet eller tror hun vet om emnet og sammenligne denne kunnskapen med det som presenteres. (Dette er en viktig del av læringsprosessen, særlig i konstruktivistisk pedagogikk)
  • er (pro)aktive ved å stille spørsmål: - hva ønsker jeg å vite mer om på dette området?
    - Hva er jeg usikker på?
    - Hva menes med dette?
    - Er dette dokumentert?
    - Er referansen pålitelig?
    - Hvor kontroversielt er dette tro?
    - Hvem er forfatteren og hvilke interesser representerer han eller hun?
  • tar notater og strukturerer disse
  • velger lesestrategi som samsvarer med innhold og egen målsetting
Studiestrategi og studieteknikk
Student? Jeg?
Motivasjon
Uavhengig?
Akademikere
Kunnskap
Strategier
Leseteknikk
Mnemoteknikk
Læringsstiler
Bli stjerne!