TilbakeTilbakeFortsettFortsett
Motivasjons - og attribusjonsteori
Motivasjon
Du har flere års studier foran deg. Studiene vil veksle mellom å oppfattes som kjedelige, spennende, uoverkommelige og stressende.
For å komme deg gjennom studiet er det ikke nok å være sta, du må være motivert.
For å styrke motivasjonen, bør du tenke gjennom noen spørsmål og lage en læringsstrategi.



Attribusjonsteori
Mange studenter foretrekker å unngå ansvar for egen læring.
Hvis de skulle få problemer med studiene, greier de alltid å finne en eller annen god forklaring eller unnskyldning.
Mangel på suksess skyldes dårlige lærere, uinnspirerende kursopplegg, gamle og dårlige bøker, manglende læringsressurser, håpløse medstudenter, for liten tid, virus på datamaskinen eller at "jeg er for dum til å lære". Merkelig nok skyldes dårlige resultater aldri manglende innsats.

Et godt råd: det er antagelig lurt å være klar over disse psykologiske mekanismene.

Ta ansvar for din egen situasjon.
Vær ikke et offer for andres påfunn. La ikke andre styre ditt liv.
DU kan alltid forbedre dine resultater med økt innsats og smartere måter å studere på.

Studiestrategi og studieteknikk
Student? Jeg?
Motivasjon
Uavhengig?
Akademikere
Kunnskap
Strategier
Leseteknikk
Mnemoteknikk
Læringsstiler
Bli stjerne!