Tilbake
Fortsett
Læringsprosesser
En læringsprosess består av tre hoveddeler:
planlegge
utføre
evaluere/reflektere
Se på tabellen nedenfor
I mange tilfeller jobber studentene kun i utføringsfasen og bruker lite tid på planleggings- og evaluering/reflekteringsfasen.
Det er viktig at studentene begynner å jobbe mer med planlegging og målsetting før de utfører læringen.
Når læringen er utført må de evaluere sitt eget arbeid for å finne ut om de har oppnådd målene og reflektere om resultatet er bra nok.
Det er også lurt å reflektere over læringsprosessen - over hva som virket og hva som ikke virket, slik at man kan forbedre seg til neste gang.
Læring går i en syklisk prosess som illustrert under.
Mange gjør bare et stykke arbeid og så overfører de det ikke til neste gang.
Tilbake
Fortsett
Studiestrategi og studieteknikk
Student? Jeg?
1.1
Navigasjon
1.2
Mål?
1.3
Ansvar
Motivasjon
2.1
Motivasjon
2.2
Attribusjonsteori og motivasjon
2.3
Holdning
Uavhengig?
3.1
Den selvstendige lærende
3.2
Læringsstrategi
3.3
Livslang læring
Akademikere
4.1
Nysgjerring og kritisk vurderende
4.2
Argumenter!
Kunnskap
5.1
Klassifisere kunnskap
5.2
Bloom's taksonomi
Strategier
6.1
Lage strategier
6.2
Læringsprosesser
6.3
Mål og motivasjon
6.4
Typer av mål
6.5
Prestasjon og mestring
6.6
Tids-styring
Leseteknikk
7.1
Lesemetoder
Mnemoteknikk
8.1
Huske-systemer: mnemoteknikk
8.2
Mentale bilder
8.3
Husk og sanser
8.4
Tankekart
Læringsstiler
9.1
Læringsstiler
9.2
VASK
9.3
Refleksjon og metakognisjon
Bli stjerne!
10.1
Studer smartere!
10.2
Tilbakemelding
Hjem
Oversikt
ReadyGo WCB V7.2.6